Cannabis kan modvirke HIV-associeret demens

Nyt studie fra Harvard viser at aktivering af hjernens Cannabinoid-receptorer (CB2), kan modvirke og genoprette, den nedsatte neurogenesis (fødsel af nye neuroner) der kan opstå i forbindelse med infektion af HIV viruset.

HIV viruset provokerer programmeret celledød (apoptose) af hjernens neuroner, hvilket  fører til en form for demens, der indbefatter i almindelighed nedsat hukommelse, apati, social tilbagetrækning, og koncentrationsbesvær.

Med udgangspunkt i den allerede eksisterende viden om Cannabinoiders neuro-beskyttende egenskaber, undersøgte forskerne om den beskyttende effekt, kunne afhjælpe effekten af HIV virusets indvirken på hjernecellerne.

Ved aktivering af Cannabinoid-receptorerne, kunne forskerne se en forøget neurogenesis (skabelse af neurale celler).  Studiet konkluderede at CB2 agonist AM 1241 (en systetisk Cannabinoid der aktiverer Cannabinoid-receptoren CB2) reder nedsat neurogenesis, og kan være en neuro-beskytter for patienter med neurodegenerative sygdomme som f.eks. HAD.

Aktivering af hjernens Cannabinoid-receptorer, sker helt naturligt ved indtagelse af phyto-Cannabinoider (naturlige) fra Cannabis.

Studiet er af Deaconess Medical Center and Harvard Medical School, i Boston.

Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24148086